Winkelwagen1
Sluiten

Campagne Foute Fokker

De handel in puppy’s is zeer lucratief. Geschat wordt dat jaarlijks tienduizenden puppy’s in Nederland worden geïmporteerd. Met prijzen die variëren tussen vijfhonderd en enkele duizenden euro's per pup spreek je al gauw over een handel waarin veel wordt verdiend. Er zijn nog steeds mensen die impulsief een pup kopen. Het is ook heel gemakkelijk op internet, met aanbiedingen van allerlei rassen en kruisingen.

Regelmatig gaan achter dergelijke advertenties broodfokkers en malafide handelaren schuil. Pups worden in grote hoeveelheden uit het buitenland gehaald, waar ze vaak onder slechte omstandigheden opgroeien. Teefjes krijgen vaak vele nesten en op eventuele inteelt wordt nauwelijks gelet. Meestal kan men de pups meteen komen ophalen. Eenmaal met zo’n schattige pup in de armen zijn mensen verkocht. Dat het niet helemaal in de haak is ziet men niet, of het kan mensen dan niets meer schelen. Ook zijn er mensen die de pup uit die situatie willen redden. Men beseft niet dat hiermee deze handel juist in stand gehouden wordt.

Helaas is het voor de consument moeilijk om het onderscheid te kunnen maken tussen fokkers die te goeder trouw zijn en de malafide fokkers. De campagne ‘ontmasker de foute fokker’ helpt daarbij. Met cartoons en animaties laat het LICG zien waar het mis kan gaan en waar een puppykoper op moet letten. Deze worden via social media en online verkoopkanalen verspreid. Basis van de campagne is de puppychecklist van het LICG, een handig hulpmiddel voor iedereen die een pup wil kopen.

Het LICG wil bereiken dat mensen zorgvuldiger uitzoeken waar ze hun pup vandaan halen en dat ze bij twijfel verstandig genoeg zijn om niet met foute fokkers in zee te gaan. Wil je meedoen aan deze campagne? Kijk wat de mogelijkheden zijn.